03rd May2014

Update 6: Bye bye NZ & Gooddayyy Australië!

by Mark

Good day people! Dit is de eerste blogpost die ik schrijf vanuit het fantastische Australië. Inmiddels zit ik in Mission Beach. Een rustig tropisch plaatsje aan de noord-oostkust. Hier zijn we vanaf Cairns naartoe gereisd. De komende weken zal ik vanaf hier langs de oostkust naar het zuiden reizen om op 4 juni vanuit Sydney weer terug te vliegen naar Nederland.

De laatste weken in Nieuw-Zeeland

In mijn vorige blogpost vertelde ik jullie dat Denny en ik aan het werk waren in Blenheim (nz). Na een paar weken gewerkt te hebben was het tijd om het verdiende geld op te maken in een aantal plaatsen op het noorder-eiland waar we nog niet waren geweest. Eerst zijn we weer met de ferry naar Wellington gegaan om daar een paar nachten te verblijven bij mijn oom Paul. We zijn met hem meegeweest naar zijn werk. Hij werkt bij Weta Workshop. Heel gaaf om te zien dat hij aan filmmateriaal van o.a. LOTR, the Hobbit en King Kong heeft meegewerkt.
Na een paar daagjes Wellington zijn we met de bus vertrokken maar de oostkust van het noorder-eiland. De eerste stop was in Napier. Een dorpje dat vooral bekend staat om haar artdeco architectuur. Helaas hadden we een paar dagen slecht weer en hebben we naast het schieten van een paar leuke plaatjes niet veel gedaan. Op naar de volgende plek, Gisborne. Gisborne is één van de surfhotspots van NZ. Echter was het weer wederom slecht, dus hebben we besloten om voor een dag een auto te huren en een prachtige kustroute (Pacific Ocean Highway) te gaan afrijden.
Van Gisborne zijn we naar Hamilton gegaan. Hier woont een tante (Evelyn) van me, die ik ook nog nooit gezien had. Daar aangekomen belanden we gelijk in een groot familiefeest dat ze blijkbaar elk jaar organiseert. In het begin van de avond zijn we naar een super gave rugby wedstrijd geweest tussen een Nieuw-Zeelands team (de Waikato Chiefs) en een team uit Australië (De Melbourne Rebels). Toen we hiervan terug kwamen hebben we tot in de vroege uurtjes meegedanst op het familiefeest!

Na een paar dagen Hamilton zijn we naar onze laatste stop in NZ gegaan. Op 17 april vertrok ons vliegtuig namelijk vanuit Auckland naar Sydney! Bye bye Nieuw-Zeeland. Het was onvergetelijk!

Australië (Sydney & Melbourne)

Vanuit het inmiddels wat meer regenachtige NZ kwamen we aan in het zonnige Sydney. Hier zijn we een paar dagen gebleven om natuurlijk bekende plekken als het Opera House en de Harbour Bridge te zien. Verder hebben we een dagtocht gedaan naar de schitterende Blue Mountains en een dagje liggen zonnen op Bondi Beach! Op 4 juni vliegen we vanuit Sydney terug naar NL. Waarschijnlijk zullen we voor ons vertrek nog een paar dagen in Sydney verblijven om iets meer van de stad te zien… of gewoon lekker op het strand te chillen.

Vanuit Sydney zijn we met een nachtbus naar Melbourne gereden. Een kleine 900 km verderop en dus een lange zit van ongeveer 11 uur. Maarrr.. het scheelde een nacht in een hostel! Melbourne is een super leuke stad. Het heeft ongeveer 4 miljoen inwoners maar toch hangt er een heel relaxte sfeer en is de binnenstad heel compact. Alles is makkelijk te bereiken met het OV. Zo is er bijvoorbeeld een gratis hop-on hop-of tram die een rondje doet door de stad. Maar eigenlijk is alles ook wel lopend te doen. Dwars door het hart van Melbourne loopt de Jarra rivier. In het stadsdeel Southbank kun je in één van de vele hippe restaurantjes aan de oever van de rivier zitten met een uitzicht op de skyline van de stad.
Vanuit Melbourne hebben we een trip geboekt langs de prachtige Great Ocean Road en het nationale park The Grampians (vernoemd naar een gelijknamig park in Schotland). Tijdens deze trip hebben we voor het eerst typisch Australisch wildlife gezien namelijk Kangoeroes, Koala’s en een aantal schitterende vogels. Ook zijn we geheel ongepland naar een Aussie rules (mix van rugby en voetbal) wedstrijd geweest. We snapten niks van het hele spel, maar de sfeer in het stadion met daarin 80.000 mensen was geniaal! Voorafgaand aan deze wedstrijd zijn we nog naar de Rod Laver Arena geweest. Hier wordt elk jaar het Australian Open gespeeld.
Na al deze leuke bezigheden zijn we vanuit Melbourne met het vliegtuig naar Cairns gegaan. Ongeveer 3000 km verderop en gelegen aan de noord-oostkust van Australië.

Cairns

Cairns is de stad waar onze reis naar beneden zou beginnen. Vanaf hier was het namelijk alleen maar langs de oostkust naar het zuiden reizen om uiteindelijk weer in Sydney aan te komen en vanaf daar terug te vliegen naar NL. Cairns ligt aan de kust, maar heeft gek genoeg geen strand. Wel is er een leuke lagoon met en groot zwembad en een park met barbeques die je gratis mag gebruiken. Aan de Esplanade zitten de meeste leuke kroegen en restaurants. Vanuit Cairns heb ik 3 activiteiten gedaan. De eerste was een vistrip. Toen ik klein was keek ik vaak naar Rex Hunt (een visprogramma op Discovery Channel). Hij viste ook vaak in deze regio en dat wilde ik graag een keer nadoen. Helaas was de trip een teleurstelling. Slechts 1 vis! Maar, het was een prachtige omgeving en ik ben blij dat ik het gedaan heb.
De tweede trip heb ik veeeeeeeuull meer vissen gezien! En niet alleen vissen zoals de bekende Clown Fish (Finding Nemo), maar ook schildpadden, haaien en schitterende koralen. De duik- en snorkeldag op het Great Barrier Reef was dan ook fantastisch! Op onze laatste dag in Cairns zijn we naar Cape Tribulations geweest. Het was een dag met bushwalks en een boottrip op de Daintree rivier. Daar hebben we wildlife zoals slangen, bijzondere vogels en krokodillen gespot! Zeer gaaf!

Gisteren zijn we vanaf Cairns met de Greyhound-bus 2 uurtjes richting het zuiden gereden, naar het plaatsje Mission Beach. Hier verblijven we 2 nachten om daarna verder te gaan naar Magnetic Island. Een eiland vlakbij Townsville.

Tot de volgende update!

Groet, Mark

2 Responses to “Update 6: Bye bye NZ & Gooddayyy Australië!”

• Ellen

Hey globetrotter! Weer mooie avonturen beleefd zo te lezen. Toch mis ik je foto’s en linkjes wel hoor. ;-)

• Steve

Ha Mark,
    Wat je je allemaal niet kunt veroorloven na een paar weekjes werken in de druiven! Ik heb gelijk Napier gegoogeld, uiteraard. Ziet er fantastisch uit, ik dacht dat je zoiets alleen in Miami kon zien. Maar het heeft wel een zonnetje nodig, dat wel.