05th Mar2014

Update 4: Gletsjers, Pinguins, feestjes en de griep…

by Mark

Hoi allemaal,

Daar zit ik dan.. alleen, in een zeer relaxt hostel in Queenstown. Ja, alleen, want reisbuddy Denny is een paar dagen geleden vertrokken naar Dunedin en van de twee meiden die met ons meereden hebben we al eerder afscheid genomen. Ik heb besloten om een paar dagen langer hier (in Queenstown) te blijven. Denny kom ik vast wel weer tegen, aangezien we beide nog de oostkust van het Zuider-Eiland gaan verkennen voordat we aan het werk gaan.

In mijn vorige verslag hebben jullie kunnen lezen dat we de westkust van het Zuider-Eiland hebben afgereisd. In dit verslag zal ik daar wat meer over vertellen.

Franz Josef Glacier, Fox Glacier en Lake Matheson

Vanuit Hokitika hebben we in 1 dag beide gletsjers en lake Matheson bekeken. Ik keek heel erg uit naar de gletsjers, maar aan het eind van de dag hebben ze niet de indruk bij me achtergelaten die ik verwacht had. We hebben bij beide gletsjers geen guided tour gedaan maar slechts de gratis walk naar een viewpoint. Het enige wat je daar kon zien was een flinke laag smerig ijs en een stel Japanse toeristen die je view bederven. Het was ongetwijfeld mooier geweest als we een guided tour gedaan hadden, maar aangezien we nog naar Queenstown zouden gaan hebben we uit kostenoverweging maar besloten om hier niet al teveel dollars uit te geven. Wat wel veel indruk op me gemaakt heeft is het feit dat de gletsjers zo snel kleiner worden. Langs de weg naar de gletsjers toe staan bordjes met teksten als “The glacier was here in 1926″. Het is echt onvoorstelbaar hoeveel impact global warming heeft op de gletsjers, want die bordjes stonden vele kilometers verwijderd van het punt waar de gletsjers nu liggen. Ik ben blij dat ik tot een generatie behoor die de gletsjers nog kan zien, want ik vrees dat niet veel generaties na die van mij ook zo gelukkig zullen zijn.
Aan het eind van de dag zijn we nog naar Lake Matheson (ook wel bekend als Mirror Lake) geweest. Je moet hier behoorlijk veel geluk hebben om de perfecte foto te kunnen maken. Een windstille dag en een blauwe hemel leveren een plaatje op zoals hier weergegeven. Helaas hadden wij dat geluk dus niet, haha!

Wanaka

Na de Gletsjers zijn we verder gereden naar Wanaka. Een leuk dorpje met een prachtig uitzicht over het gelijknamige Lake Wanaka. Hier zijn we een paar dagen gebleven en hebben we een hike gedaan naar de Rob Roy Gletsjer. Prachtig.. en weer heerlijk om wat calorieen te verbranden. De weg naar de gletsjer toe was trouwens een 30 km lange onverharde gravel road. Gevolg: een loshangende achterbumper en een missende wieldop van onze huurauto!

1 nachtje Queenstown en de Sounds

Na Wanaka lag Queenstown als volgende halte op onze route. Hier wilden we niet te lang blijven omdat we 2 weken later hier ook onze huurauto moesten afleveren. Dus voor die tijd moesten we maar zoveel mogelijk andere dingen zien. Toch zijn we dat ene nachtje in Queenstown toch maar gelijk op stap geweest. Ik ga niet teveel in op details, maar het was een succesvolle avond! De volgende dag zijn we enigzins met een brak gevoel weer vertokken uit Queenstown. Nu richting Te Anau. Te Anau is het dorp waaruit je gemakkelijk toegang hebt tot Doubtful Sound & Milford Sound. Beide onderdeel van het prachtige gebied Fiordland National Park.
De volgende dag hebben we dagtour door Doubtful Sound gedaan. Hier hebben we schitterende gigantische watervallen gezien die met de juiste weersomstandigheden soms meer dan 1000 meter hoog kunnen zijn. Ook hebben we dolfijnen en pinguins mogen aanschouwen. Een dag om nooit te vergeten. De dag daarna stond een korte cruise door Milford Sound op het programma. Wederom een een super mooie dag.

Invercargill en The Catlins

Na het Fiordland National Park zijn we verder naar het zuiden en zuid-oosten gereden. De eerste stop was in Invercargill. We zaten er in een gezellig hostel, maar dat was ook het enige positieve aan Invercargill, man man, wat een saaie en lelijke stad. De volgende dag dus maar snel doorgereden (naar de Catlins). De Catlins is een mooi ruig kustgebied gelegen tussen Invercargill en Dunedin. Hier wilden we graag (gratis) gaan zwemmen met dolfijnen in Curio Bay, maar helaas was de zee wat te ruig en waren de dolfijnen nergens te bekennen. Gelukkig hebben we alsnog genoten van het landschap en hebben we weer een stel pinguins en zeeleeuwen gezien bij o.a. Nugget Point.
We hebben in de Catlins 1 nachtje in een superchill hostel geslapen en de andere nacht in een tentje op een campsite. Met name de nacht op de campsite was een hel.. ik heb het nog nooit zo koud gehad als toen.. maja, wat wil je ook, ik had geen matje om op te liggen, want die had ik de dag ervoor aan een Canadees meisje meegegeven omdat zij een meerdaagse hike ging doen waar ze nogal wat sneeuw kon verwachten.. All part of travelling I guess….
Wat ook ontzettend leuk was is dat we in de Catlins hebben afgesproken met Diana. Haar hebben we een week of 5 geleden in Taupo (op het Noorder-Eiland) ontmoet toen we daar de Tongariro Crossing liepen en sindsdien hebben we contact gehouden over onze whereabouts. Dit keer zijn we in een dorpje genaamd Owaka gezellig met ons 3en uit eten geweest.

Queenstown part II

Na de Catlins zijn we teruggegaan naar Queenstown om daar onze huurauto af te leveren. Gelukkig werd er over de beschadigingen niet moeilijk gedaan en kregen we ca. 120 dollar terug omdat we de auto 2 dagen eerder dan gepland inleverden. Daar konden we weer mooi van op stap! Inmiddels zijn we een week verder en een hoop dollars lichter.. want, weet wel, Queenstown is ontzettend duur. Een stapavondje kost je een hoop geld en Queenstown is DE stad voor extreme sports zoals bungy jumping, skydiving en vele anderen. Ik heb mezelf aan het langste elastiek van Nieuw-Zeeland (134 meter) naar beneden gegooid en daarna nog een Canyon Swing en Jetboat ride gedaan. Via deze link kan je mijn filmpje zien van het bungyjumpen en via deze link kan je me de canyonswing zien doen.

Goed, inmiddels ben ik 1000 woorden verder en heb ik jullie hopelijk een aardig beeld gegeven van mijn activiteiten hier. Helaas heb ik de laatste paar dagen last van een flinke verkoudheid/griep. Vandaag chill ik dus lekker in het hostel. Morgen (donderdag) komt Diana vanuit de Fiordlands richting Queenstown en rijden we samen verder richting de oostkust. Zij zal doorrijden naar Christchurch en ik zal in Oamaru al uitstappen. Na een paar dagen in Oamaru zal ik proberen te liften naar Dunedin om daar een paar daagjes te verblijven. Na Dunedin staat Christchurch op de planning.

Cheers,

Mark

4 Responses to “Update 4: Gletsjers, Pinguins, feestjes en de griep…”

• Gerald, Carola & Elise

Hoi hoi, het ziet er daar super uit zeg op de foto’s! We kunnen wel zien dat je het er erg naar je zin hebt! Nou snel weer wat fitter worden. :-D have fun! Liefs groetties ons

• Ellen

Nou Mark, dat klinkt allemaal weer erg spannend. Je onderneemt genoeg zo te lezen. (‘k Had ook niet anders verwacht) hihi Altijd weer leuk om je reis ervaringen even mee te beleven via je verhalen. We vinden je wel een held hoor met die jumps enzo. brrrr. Grensverleggend…Beterschap met je griep(je), Lekker veel kiwis eten! zitten veel viatamientjes in! ;-) hou je taai en tot de volgende “meeting” ! <3 <3 xx

Ennuh… nu weer met beide voeten op de grond aub!

• leonie

Hee Mark, klinkt super allemaal! Dat filmpje van die bungee is ook vet! haha zou ik je niet na durven doen;). Volgens mij vermaak jij je daar prima haha! Ben jaloers hoor, geniet er maar van, voor je het weet zit je weer in Grunn! xx